Behandling

Behandlingen hos Vestjysk Osteopati bygger på de osteopatiske grundprincipper, som du kan læse mere om her.

Du vil udover en grundig symptom gennemgang også blive spurgt om, hvordan andre systemer i din krop fungerer. Dette kan f.eks. være:

• Hjerte / kredsløb (blodtryk, kramper, hævelse, tidl. Sygdomme)
  • Lunger / luftveje (astma, bronkitis, allergi, medicin)
  • Fordøjelse (intolerance, reaktion på fødevarer, smerter, toiletvaner)
  • Urinveje (urinvejs infektioner, blærebetændelser, nyresten el. andre sygdomme)
  • Hormonelt (overgangsalder, sygdomme)
  • Genitalt (menstruation, fødsler)
  • Traumer

Dette for at få en komplet opfattelse af din krop og tidligere sygdomsbillede, der skal hjælpe til at finde årsagen til dine symptomer.

Selve undersøgelsen vil primært være koncentreret omkring de tre overordnede systemer i kroppen:

• Det pariatale system (muskelskelet systemet – led, muskler, bindevæv og knogle)
  • Det viscerale system (organ systemet og dets bindevæv)
  • Det kranio sacrale system (nervesystemet og dets bindevæv)

Da osteopaten er specielt uddannet i, hvordan disse tre systemer påvirker hinanden vil han ud fra undersøgelsen ofte kunne finde årsagen til de aktuelle symptomer. Som beskrevet i afsnittet om de osteopatiske grundprincipper kan årsagen være placeret i et andet system end det symptomgivende og samtidigt være langt fra det smerten.

Eksempel: ”En kvinde har haft en meget traumastisk fødsel, hvor der er blevet brugt sugekop. I perioden efter fødslen oplever kvinden stivhed og smerter fra bækken området. Efter nogle år opstår en kraftig hovedpine. I dette tilfælde er alle tre overordnede systemer involveret.

Den kraftige fødsel har påvirket livmoderens bindevæv / ledbånd der har stærke forbindelser til korsbenet og hoftebenet. Da det cranio sacrale system fæster på korsbenet og i kraniet vil dysfunktioner omkring bækkenet med tiden begynde at påvirke nervesystemet og hovedpinen opstår”

Nogle gange kan årsagen ikke fjernes manuelt, da den evt. sidder for dybt eller den er blevet kronisk. I disse tilfælde kan osteopati dog også være særdeles effektivt, da andre systemer/dele af kroppen kan behandles for at opnå mindre stress omkring symptomet eller årsagen.

Eksempel: “En discus prolabs er et strukturelt problem, som Osteopaten ikke direkte kan fjerne. Ved at analysere resten af kroppen identificeres de mekanismer som evt. ligger til grund for prolabsen, og ved at optimere/normalisere disse vil stress påvirkningen på ryggen og discussen aftage og en opheling vil starte”

Under en osteopatisk behandling bruges forskellige teknikker som:

• Ledmobilisering / manipulation
  • Fascia (bindevævs) teknikker (omkring muskler, organer og nerver)
  • Cranio sacral terapi
  • MET (muscle energy technique)

Du kan hos Vestjysk Osteopati blandt andet få hjælp med følgende:

• Hovedpine (spændingshovedpine, migræne)
  • Ledsmerter (f.eks. i nakke, skulder, ryg, bækken og knæ)
  • Kranio problematikker (kæbe, tinnitus, skævt kranie)
  • Fordøjelsesproblemer (luft i maven, irritabel tyktarm, sure opstød)
  • Menstruations smerter eller smerter i underlivet generelt
  • Kolik
  • Mellemørebetændelse

….. og meget mere. Ring eller skriv gerne hvis du er i tvivl om Osteopati er noget for dig. Jeg ser frem til at høre fra dig!

En Osteopat behandler ikke kræft, farlige smitsomme sygdomme, AIDS, alvorlige strukturelle skader, infektioner og personer med svære psykiatriske lidelser.